Asianajopalveluiden etämyynti

Posted on Updated on

Huom! Kirjoitus päivitetty vastaamaan 13.6.2014 voimaan tulleen uuden Kuluttajansuojalain vaatimuksia.

Nykyaikana lainopillisiakin palveluita voi saada verkon kautta tilattuna eli etämyyntinä toteutettuna. Vaikka lainopillisten verkkotoimeksiantopalveluiden tarjoajia on vielä suhteellisen vähän (tilanne elokuussa 2012), ovat nämä varmasti lähiaikoina jo lisääntymässä suurestikin. Näin ollen myös ammattiliitot ovat joutuneet miettimään sääntöjään ja ohjeitaan uusiksi yhä teknologia-painoitteisemmassa maailmassa.

13.6.2014 voimaan tulleen uuden Kuluttajansuojalain (KSL) 6 luvun 7 §:n mukaan:
Etämyyntisopimuksella tarkoitetaan etämyyntiä varten luodussa myynti- tai palveluntarjontajärjestelmässä tehtävää kulutushyödykesopimusta, joka tehdään ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä ja jonka tekemiseen käytetään vain yhtä tai useampaa etäviestintä.
Etäviestimellä tarkoitetaan puhelinta, postia, televisiota, tietoverkkoa ja muuta välinettä, jota voidaan käyttää sopimuksen tekemiseen ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä.

Näin ollen, jos asiakas ottaa yhteyttä esim. verkkosivujen kautta tai puhelimitse ja sopimus toimeksiannosta tehdään ilman henkilökohtaista kontaktia, on kyse etämyynnistä. Tällaisia toimeksiantoja koskee tällöin tietyt velvollisuudet palveluntarjoajan osalta, kuten ennakkotietojen antamisvelvollisuus ja toimeksiannon vahvistamisvelvollisuus.

Yritykseni tarjoaa etämyyntinä asiakirjatilauksia, kuten testamenttia, avioehtosopimusta ja perukirjaa sekä neuvontana puhelinneuvontaa. Toimeksiannot toteutetaan siten, että asiakas täyttää sivuillani olevan tarvitsemaansa palveluun liittyvän lomakkeen tiedot. Ennen tietojen lähettämistä tämä hyväksyy ”Etämyynnin ennakkotiedot” -nimisen erikseen avautuvan sivun ja lähettää sitten lomakkeen tiedot eteenpäin. Näistä ennakkotiedoista ilmenee mm. tiedot yrityksestäni eli palveluntarjoajasta (yhteystiedot), kyseisen palvelun hintatiedot ja maksuehdot ja tieto kuluttajan peruuttamisoikeudesta. Kuluja ei asiakkaalle aiheudu, sillä kyse on kohdallani kiinteästä palkkiosta, joka sisältää myös alvin. Tämä on mielestäni selkeintä ja rehellisintä toimintaa. Ei ole kovin luottamusta herättävää, jos mainostaa edullisuutta, mutta ”unohtaa” mainita päälle tulevista kuluista tai arvonlisäverosta. Näitä tapauksia kuulen valitettavan usein asiakkailta.

Kun asiakas on lähettänyt lomakkeen tiedot, saan sähköpostiini heti ilmoituksen uudesta verkkotoimeksiannosta. Jos en ole toimistolla, saan viestin luettua myös puhelimestani tai iPadistäni ja tarvittaessa heti soitettua asiakkaalle, esim. kun asiakas haluaa pikaista yhteydenottoa. Heti kun olen käynyt toimeksiannon läpi, soitan asiakkaalle. Verkkotoimeksiannot menevät kaikkien muiden toimeksiantojen edelle. Koska verkkosivuillani painotan tarjoavani verkkotoimeksiantoja nopeasti ja palvelukonseptini muutenkin on keskittynyt tehokkuuteen, on tämä lupaus siis pidettävä.

Puhelimessa käymme sitten asiakkaan kanssa joskus hyvinkin yksityiskohtaisesti tämän taustan, tarkoituksen ja toivomuksen läpi. Tässä puhelussa selviää myös hyvin tekijän oikeustoimikelpoisuus, toimeksiannon vaativuus ja laajuus. Jos osoittautuu, että asiakas ei ehkä ole aivan ”tässä hetkessä” tai jos asiakirjan laatiminen tulee olemaan erittäin vaativa, voi vielä kieltäytyä ottamasta toimeksiantoa vastaan tai (tilanteesta riippuen) kehottamaan tulemaan toimistolla käymään.

Kun puhelussa on saatu tarpeeksi selvitettyä tietoja toimeksiannon laatimiseksi, lähetän ennakkolaskun toimeksiannosta ja samalla vahvistan toimeksiannon KSL:n mukaisesti toimeksiantovahvistuksella. Uuden lain voimaantultua tulen jatkossa lähettämään samassa yhteydessä erillisen peruutuslomakkeen, jolla asiakas voi ilmoittaa halutessaan peruuttavansa toimeksiannon. Tällöin palautan ennakkoon saamani summan vähennettynä siitä työstä, jonka olen ehtinyt tehdä ennen peruuttamisen vastaanottamista.

Kun suoritus näkyy kirjanpidossa tai asiakas lähettää siitä kuitin sähköpostitse, lähtee hyvin pian tämän jälkeen lopullinen asiakirja ohjeineen asiakkaalle.

Asiakkaalle aina painotan, että käy ajatuksella ja ajan kanssa valmiin asiakirjan läpi. Tarvittaessa sitten korjataan, jos on ymmärretty tarkoitus väärin tai henkilötiedoissa on virheitä. Näin myös varmistetaan, että asiakas todella on käynyt asiakirjan läpi eikä vetoa jälkikäteen johonkin erityisen selvään virheeseen.

Vaikka verkkotoimeksiannot ovat tarkoitettu yksinkertaisiin tapauksiin, tulen usein kyselleeksi taustoista ja toiveista hyvinkin tarkkaan. Tämän koen toimeksiannon kasvottomasta ja edullisesta luonteesta huolimatta ehdottomaksi, jos ei ammattietiikan, niin ammattiylpeyden ja aidon välittämisen vuoksi. Verkkotoimeksiantoja ei voi tehdä, aivan kuten ei kasvotusten hoidettavia toimeksiantojakaan, ilman moraalista vastuuta. Taustalla ovat aivan samanlaiset ihmiset kuin ne jotka toimistollakin käyvät: terveet ja sairaat, rikkaat ja vähävaraiset, menestyneet ja elämän kolhineet. Vastuu on kannettava ja työ tehtävä ylpeydellä ja samalla ammattitaidolla kuin muissakin toimeksiannoissa! Edullisuus tulee huomioida itsensä kannalta siinä, että saa toteutettua toimeksiannon silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Minulle sopii parhaiten, että hoidan toimeksiannon heti sen saatuani. Asiakkailta saamani palautteenkin perusteella tämä on hyväksi todettu tapa.

Asiasta kiinnostuneille liitteenä Asianajajaliiton Opas asianajopalveluiden etämyynnistä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s